Uczniowie nie przepadają za uczeniem się nowego słownictwa. Dlatego powinno się je wprowadzać w sposób atrakcyjny. Takim jest metoda karuzeli.
SCENARIUSZ
lekcji j. niemieckiego w klasie I liceum ogólnokształcącego
Temat: Mein Haus
Cele operacyjne:
- poznanie słownictwa dotyczącego wyposażenia mieszkania
Materiały dydaktyczne:
- podręcznik „Alles klar 1a”
- ilustracje przedstawiające sprzęt AGD i meble
- karty pracy ucznia
Metody pracy:
- metoda „karuzeli”
Formy pracy:
- plenum
- praca samodzielna
Przebieg lekcji:
- Przypomnienie nazw typów domów oraz pomieszczeń. Uczniowie odpowiadają na pytania: Wo wohnst du? Wohnst du in einem Hochhaus oder in einem Einfamilienhaus ? Hier kocht man. Wie heiβt der Raum?
- Uczniowie proszeni są o podejście do dwóch złączonych ławek, na których znajduje się kilkanaście ilustracji przedstawiających wyposażenie domu oraz ich nazwy. Uczniowie stają wokół ławek. Nauczyciel odczytuje głośno nazwy sprzętów. Potem prosie o to dwóch – trzech uczniów. Następnie uczniowie chodzą wokół ławek („karuzela”), starając się zapamiętać nazwy i kojarzyć je z obrazkiem. Nauczyciel zbiera kartki z podpisami i wręcz kolejnym trzem – czterem uczniom, aby głośno odczytując dopasowali je do ilustracji. Nauczyciel ponownie zbiera kartki z nazwami i poleca wskazanym uczniom nazwanie tych urządzeń i mebli, które zapamiętali. Konieczne jest korygowanie błędów w wymowie oraz rodzaju rzeczownika. Uczniowie wracają na miejsca.
- Nauczyciel rozdaje karty pracy, na których znajduje się „Wortschlange” – uczeń ma za zadanie odnaleźć w ciągu literowym określoną liczbę rzeczowników, np.:
ERSCHRANKYOBETTIOPSTAUBSAUGEREWHERDALKCOUCHCXZS
- Uczniowie rozwiązują ćwiczenie A9 str 57 z podręcznika „Alles klar, polegające na przyporządkowaniu podanych sprzętów odpowiednim pomieszczeniom w domu (die Küche, das Wohnzimmer, das Schlafzimmer, das Arbeitszimmer).
- Uczniowie zamykają książki i zeszyty i ponownie sięgają po karty pracy. Kolejne ćwiczenie polega na napisaniu w j. niemieckim nazw przedmiotów wymienianych po polsku przez nauczyciela. Nauczyciel sprawdz wyrywkowo poprawność zapisu.
- Ostatnie ćwiczenie polega na przyporządkowaniu odczytywanych nazw odpowiednim rodzajnikom: der, die, das. Wskazani uczniowie odczytują swoje zapisy. Nauczyciel wspólnie z uczniami koryguje błędy.
UWAGI:
Do przeprowadzenia lekcji metodą karuzeli potrzebna jest duża sala i dwie wolne ławki. Metoda ta najlepiej sprawdza się w grupie kilkunastoosobowej.
Bardzo często korzystam z tej metody wprowadzając nowe słownictwo. W wyniku własnych doświadczeń zmodyfikowałam nieco jej pierwotną wersję. Wcześniej zamiast „Wortschlange” stosowałam ćwiczenie polegające na tym, że każdy z uczniów miał zapisać na kartce tyle nazw, ile zdołał zapamiętać. Zrezygnowałam z tego, gdyż niektórzy uczniowie byli bardzo zestresowani faktem, że nie zapamiętali tylu słówek, co koledzy. Na kolejnych lekcjach próbowali w trakcie „karuzeli” robić notatki. Dlatego zastąpiłam to ćwiczenie innym.
„Wortschlange” jest doskonałym ćwiczeniem dla uczniów dyslektycznych. Lubią je i mogą się tu wykazać.
Scenariusz opracowała:
mgr Marzena Stempniak
I LO im. S. Żeromskiego w Kielcach